با کوه های زیبای ایلام آشنا شوید (قسمت اول)

استان ایلام یکی از استان های غربی کشور است، این استان کرد نشین بعد از استانهای کرمانشاه و سنندج سومین رتبه جامعه کرد را به خود اختصاص داده است. این استان تاریخی آثار باستانی زیادی دارد در اینجا قصد داریم ارتفاعات ایلام را به شما معرفی کنیم اگر شما هم اهل کوهنوردی هستید یا به کوهنوردی علاقه دارید با ما همراه باشید و این کوه ها را بشناسید.

کبیرکوه:

کبیرکوه مطعلق است به مجموعه  کوه های بلند رشته کوه بزرگ زاگرس است.  این رشته کوه بلند از دیوارهای جنوبی دره رودخانه آب آفتاب و کنجان چم شهرستان مهران شروع و به رودخانه کرخه در دهستان الوار گرمسیری از شهرستان خرم آباد لرستان ختم میگردد . دامنه های شمال و شمال شرقی کبیر کوه دره های رودخانه سیمره ، کرخه و دامنه های جنوب  و جنوب غربی آن به مرز ایران و عراق منتهی می شود.

دره کنجان چم تا دره رودخانه کرخه ۱۷۵ کیلومتر و عرض آن در حد فاصل رودخانه سیمره یا کرخه تا مرز ایران و عراق بین ۴۵ تا ۸۰ کیلومتر است . وسعت این کوهستان ۹۵۰۰ کیلومتر مربع میباشد.

 قله ی کبیرکوه با ۲۷۹۰ متر ارتفاع در ۱۸ کیلومتری شرق روستای ارکواز واقع شده است . در این رشته کوه چشمه های بسیاری وجود دارد که اغلب آنها به خاک عراق میریزد.

اگر قصد  صعود به بلندترین قله این کوه را دارید می توانید از راه اتومبیل رو ایلام به دره شهر و از آنجا به روستای بهرام خانی و راه کولم به روستای گوران بروید سپس بعد از طی عبور از گردنه پینه به خط الرأس رشته کوه یاد شده میرسیدو با طی کردن ۵/۱۲  قله را فتح خواهید کرد.

با کوه های زیبای ایلام آشنا شوید ( قسمت اول)

کوه اهوران:

کوه اهوران در ۸۳ کیلومتری شمال شرقی ایلام قرار دارد و ارتفاع آن ۲۱۲۰ متر میباشد. این کوه از دره جزمان رود در غرب  شروع شده و به طول ۲۴ کیلومتر رو به سوی جنوب شرقی کشیده می شود و در آن جا به کوه های کولیته و کازه تر می پیوندد.

با کوه های زیبای ایلام آشنا شوید ( قسمت اول)

 کوه بانکول:

کوه بانکول درناحیه مهراب ، در۱۰ کیلومتری شمال ایلام شده است . ارتفاع این کوه ۲۳۰۴ متراست.

رودخانه های مورت ، کنگیر و آب زنگان از کوه بانکول سرچشمه می گیرند . این کوه نیمه جنگلی از شمال غربی به سوی جنوب شرقی با طول ۳۰ کیلومتر و با عرض متوسط ۶ کیلومتر کشیده شده و از سوی جنوب شرقی به کوه مانشت متصل است . راه اتومبیل رو کرمانشاه به ایلام از غرب آن می گذرد.

با کوه های زیبای ایلام آشنا شوید ( قسمت اول)

کوه چمن گیر:

کوه چمن گیر درناحیه شیروان و در فاصله ۲۲ کیلومتری جنوب شرقی ایلام واقع شده است . ارتفاع کوه چمن گیر ۲۵۷۸ متراست . این کوه سرچشمه رودخانه های گراب و چرداول می باشد . این کوه از جنوب شرقی  به کوه سیوان و از شمال غربی به کوه قلارنگ متصل می شود و جزو رشته کبیرکوه از کوهستان زاگرس بشمار می آید.

با کوه های زیبای ایلام آشنا شوید ( قسمت اول)

 کوه سامله:

کوه سامله درناحیه زردلان درفاصله ۸۴ کیلومتری شمال ایلام واقع شده است. ارتفاع این کوه حدود ۲۱۵۰ متراست و رودخانه گشتانی ازاین کوه سرچشمه می گیرد .

با کوه های زیبای ایلام آشنا شوید ( قسمت اول)

 کوه سرخ خانی:

کوه سرخ خانی درناحیه چرداول و در فاصله ۳۳ کیلومتری شمال شرقی ایلام واقع شده است . ارتفاع کوه سرخ خانی ۲-۳۰ متر می باشد .

با کوه های زیبای ایلام آشنا شوید ( قسمت اول)

کوه شره زول:

کوه شره زول در ناحیه چوار در ۲۳ کیلومتری شمال غربی  شهرستان ایلام واقع شده است . ارتفاع این کوه حدود ۲۰۵۰ متراست و به صورت رشته نسبتاً طویلی به درازای ۴۱ و پهنای متوسط آن ۱۵ کیلومتر از شمال غربی به جنوب شرقی امتداد و گسترش یافته است.دهستان چوار در جنوب و دهستان های سهراب و مرکزی در دامنه های شمالی این کوه جای گرفته اند . بخش شمال غربی آن از جنگل های بلوط پوشیده شده است . رودخانه های کنگیر ، گلال رود ، کزاب و مورت ازاین کوه سرچشمه می گیرند.

 کوه شلم:

 کوه شلم در ۵ کیلومتری جنوب شرقی ایلام واقع شده و ۲۱۷۴ متر ارتفاع دارد . این کوه از جنوب شرقی به کوه سرکب متصل است و سرچشمه اصلی رودخانه کنجانچم می باشد.

با کوه های زیبای ایلام آشنا شوید ( قسمت اول)

کوه قلاجه:

کوه قلاجه در۴۱کیلومتری شمال غربی ایلام واقع شده است . ارتفاع این کوه از سطح دریا حدود ۲۰۵۰ متراست . این کوه از سوی شمال غربی به طرف جنوب شرقی کشیده شده از سوی جنوب شرقی به کوه کله جمن متصل می شود. این کوهستان دهستان آسمان آباد رادر دامنه های جنوبی خود جای داده است و جاده کرمانشاه – ایلام آن را قطع می کند . رودخانه آب چیکا از دامنه های شمال و رودخانه آب آسمان آباد از دامنه های جنوبی این کوه سرچشمه می گیرند . بخشی از این کوه به وسیله جنگل های بلوط پوشیده شده است.

با کوه های زیبای ایلام آشنا شوید ( قسمت اول)

کوه قلارنگ:

کوه قلارنگ درفاصله ۱۱ کیلومتری شمال ایلام واقع شده  و ۲۴۷۳ متر ارتفاع دارد . رودخانه های آب آفتاب و آب زنگوان ازاین کوه سرچشمه می گیرند . این کوه از غرب به کوه مانشت و از جنوب شرقی به کوه چمن گیر متصل است و جزو رشته کبیرکوه بشمار می رود.

با کوه های زیبای ایلام آشنا شوید ( قسمت اول)

کوه مانشت:

کوه مانشت در ۶ کیلومتری شمال شرقی ایلام واقع شده و ارتفاع آن ۲۶۲۹ متراست از این کوه ، رودخانه های مورت و آسا زنگان سرچشمه می گیرند این کوه از شمال غربی به کوه بانکول و از جنوب غربی به کوه گاوه راه متصل است و دامنه های شرقی و غربی آن را جنگل های بلوط پوشانیده است.

با کوه های زیبای ایلام آشنا شوید ( قسمت اول)

کوه ملینجه:

کوه ملینجه درناحیه چرداول ، در ۳۴ کیلومتری شمال شرقی ایلام واقع شده و ارتفاع آن ۲۱۹۳ متراست . رودخانه آب چیکا ازاین کوه سرچشمه می گیرد.

 دینارکوه:

دینارکوه در ۲۵ کیلومتری شمال دهلران واقع شده  و ارتفاع آن ۱۹۵۵ متراست . این کوه به صورت قوسی از شمال به جنوب کشیده شده و ناحیه آبدانان را در دامنه شرقی خود جای داده است . رودخانه های ده بانه ، آب سیول ، آب خزینه و آب گل گل ازاین کوه سرچشمه می گیرند. این کوه از جنوب شرقی به سیاه کوه متصل می شود و کوه دال دردامنه شمال غربی آن واقع شده است .

با کوه های زیبای ایلام آشنا شوید ( قسمت اول)

 بهار آب :

کوه بهارآب درناحیه چرداول در۳۴ کیلومتری شمال شرقی شهرستان ایلام واقع شده است . این کوه با ارتفاع ۱۹۷۰ متر جزء کوهستان زاگرس بشمار می رود.

با کوه های زیبای ایلام آشنا شوید ( قسمت اول)

 کوه بانهراز:

کوه بانهراز در ناحیه چرداول ، در ۲۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان ایلام واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۸۲۰ متراست . این کوه از جنوب به کوه بهارآب متصل می شود و دامنه های غربی آن به دره رودخانه چنارچ منتهی می شود.

 کوه  کلک :

کوه کلک در ۴۳ کیلومتری شمال شرقی مهران واقع شده  و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۸۲۰ متراست . رودخانه های پیرمحمد و کل کلا ازاین کوه سرچشمه می گرد.

کوه سرکب:

با کوه های زیبای ایلام آشنا شوید ( قسمت اول)

ادامه دارد….

منبع: ویکی پدیا، وبلاگ ایلام سرزمین ناشناخته ها

درباره‌ی Nezare

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *